Sunday, March 30, 2014

Bicara Ini Demi Ilahi - TG Nik Abdul Aziz Nik Mat

Bicara Ini Demi IlahiBicara Ini Demi Ilahi by Nik Abdul Aziz Nik Mat
My rating: 5 of 5 stars

Kata tok guru

"Bukan mudah untukku berbicara.
Pasti ada yang terluka, meski bicaraku ini bukan untuk menuding sesiapa.
Namun, demi ummah, aku pedulikan kata nista.
Demi agama, aku redah lautan gelora.
Kerana aku yakin, Dia akan mengadiliku di sana."

Kata saya
Saya mengambil masa yang sangat lama untuk menghabiskan buku ni. Terus terang cakap saya malu pada diri sendiri bila novel mampu habiskan dalam masa yang singkat, tapi bila tiba buku ilmiah 2 bulan pun tak mampu nak habiskan. Allah :(

Bila membaca buku ini, saya terbayang-bayang macam mana tok guru berbicara. Biarpun tak pernah bersua muka, tapi rasa macam terngiang-ngiang di telinga tutur katanya yang dalam tegas ada lemas lembutnya. Umpama nasihat dari seorang bapa ke anaknya,
nasihat dari seorang datuk kepada cucunya,
nasihat dari seorang pemimpin kepada rakyatnya..

Oh..Jika anda mencari bait-bait kata politik dalam buku ini, maaf..tiada..

Semata-mata kata nasihat, kata-kata pesanan, kata-kata hikmat untuk menjadi manusia yang berguna di dunia dan akhirat kelak

View all my reviews

No comments:

Post a Comment